marisaario [userpic]

Ei sähköpostin valvontaoikeuksia työnantajalle

17. elokuuta 2006 (10:34)

Isoveli valvoo taas. Uusi lakiesitys antaisi työnantajalle oikeuden seurata työntekijöiden sähköpostiliikennettä. Varsinaiseen sisältöön ei sentään kajottaisi (toistaiseksi), mutta vastaanottaja ja jopa viestin otsikko aiotaan avata työnantajan saataville. Perusteeksi riittää epäilys "luvattomasta käytöstä".

Voidaan tietysti sanoa, että työnantajan käyttöön antama sähköposti on tiukasti vain työtehtäviä varten. Samaten kuin työaika on tiukasti työtehtäviä varten. Mutta tässä unohtuu se, että ihmiset eivät ole koneita. Ja ammatissaan luovuutta ja ajatusten kypsyttelyä vaativat ihmiset kaikkien vähiten. Ettei vain itse kukin olisi joskus työnantajan maksamassa palaverissa käyttänyt muutamia minuutteja yksityisasioiden hoitamiseen, kuten kyselläkseen miten edistyy kollegan kesämökki ja onko lasten koulunkäynti lähtenyt hyvin alkuun. 

Tunnustan. Olen käyttänyt työsähköpostia yksityisasioiden hoitoon. Jopa toistuvasti olen lähettänyt miehelleni sähköpostia, että haetko sinä lapset tänään, kun menee töissä pikkuisen pidempään. Ja ehkä jopa listaillut ostoslistaa, että muista se jauheliha ja katso onko Reilun kaupan banaaneja. Koska ei-koneihmisenä pitää syödä ja sähköpostilla asia hoituu nopeasti. Perheeni banaanit eivät vielä ehkä ole yksityiselämäni kannalta kriittisiä, mutta entä se posti, jonka otsikkona olisi ruokatunnilta palattua "Sinusta tulee taas isä". Tai muutamien viikkojen päästä "Se olikin tuulimunaraskaus".  Ja kun olemme ihmisiä eikä koneita, niin kuulemma jollain työpaikoilla tiedetään käytetyn työaikaa myös rakastumiseen. Tulevien uusien veronmaksajien syntymisen alkutahdit saatetaan nykyään ottaa kultsipuppelimussukalle osoitetuilla sähköposteilla, eivätkä niidenkään otsikot muille kuulu. Ja samaan aikaan kun puhutaan verkostoitumisesta niin saattaapa niitä kesämökkisähköposteja lähteä töistä joskus myös kilpailijan osoitteeseen ja siviilitiedonvaihdon tuloksena toisen paikan hyvä työntekijä ymmärtää lähettää hakemuksen avoimeen paikkaan.

No, lukot ja avaimet ovat suunniteltu estämään vain rehellisiä ihmisiä. Nokkelampi siirtää yksityiseen elämään kuuluvat viestit privaattisähköposteihin, joiden hallinnointi käy työajallakin netin kautta. Isoveli saa selville käytetyn palveluntarjoajan muttei muuta. Jännittävästi mieleen tulee myös, että jos haluaisin alkaa siirtää luottamuksellista työdataa kaverilleni Oy Yritysvakoilu Ab:ssä niin kai käyttäisin siihen jotain muuta kuin firman sähköpostia. Esimerkiksi netin anonyymejä tiedonsiirtosivustoja, USB-muistitikkuja tai yksinkertaisesti sitä kannettavaa, joka on täysin luvallista raahata mukaan töistä vaikka joka päivä. Ehkä on siis aiheellista myös varustaa minut GPS-paikantimella ja seurata, missä koneen kanssa liikun ja ketä tapaan. 

Lakiesitystä on perusteltu sillä, että nyt työnantajat voivat itse etsiä tietovuotoepäilyjä, kun poliisi ei suhtaudu asiaan vakavasti. Ja tällä perusteella tulisi saada poliisia laajemmat valtuudet koska...? Pelotevaikutusta kai lakiesityksellä haetaan, mutta kun se Iso Rikollinen varmasti hoitaa asiansa muilla keinoin kuin sähköpostilla, jonka otsikossa lukee Top Secret. Epäselvää on myös se, miten työnantaja hallinnoi kaiken sen yksityistiedon, jota sen haltuun joutuu ja miten väärinkäyttöä valvotaan. Mieleen tulee esimerkiksi naisen irtisanominen positiivisesta raskaustestiä kertoneen sähköpostin jälkeen tai työntekijän potkut ammattiliiton lakimiehelle lähetetyn mailin vuoksi. 

Työnantajalla voisi olla tehokkaampiakin keinoja käyttää resurssejaan tietovuotojen estämiseksi kuin kyseenalaisen kyttäämisen lisääminen. Hyvinvoivasta työpaikasta ei kauheaa hinkua ole vuotaa muualle. Jos jollakulla on yritykselle elintärkeää tietopääomaa niin rajoittamalla hänestä tuskin saa parasta irti. Joskus aikoinaan on puhuttu myös luottamuksesta. Tai siitä, että kun työtehtävät hoidetaan, muu elämä ei työnantajalle kuulu.

Comments

Posted by: Sarin ([info]arye_sarin)
Posted at: 17. elokuuta 2006 09:01 (UTC)
Journal writing

Olen samaa mieltä.

Entisessä työpaikassani käytiin kovaa kädenvääntöä asiasta, koska yksityispostailu oli ehdottomasti kielletty ja työnantaja oli melko turhautunut, koska sen valvominen oli lain puitteissa hankalaa ellei mahdotonta.
Olen minäkin käyttänyt työsähköpostia yksityisasioiden hoitoon, mutta mielestäni työntekoni ei siitä koskaan häiriintynyt. Päinvastoin. Sain asiat hoidettua nopeammin kuin puhelimella tai ylipäätään hoidettua (yritäpä soittaa johonkin virastoihin virka-ajan jälkeen tai jonottaa palvelupuhelimeen ruokatunnin aikana) ja joskus joku privaattiviesti antoi tsemppiä päivään ja potkua työhön kun muuten tuntui hankalalta.

Ex-työnantajani perustelu yksityispostien kiellolle oli juuri se, että työaika on työtä varten ja silloin ei saa yksityisasioita hoitaa. Meillä oli oman kännykän aukipitäminenkin kiellettyä työaikana...

Mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että vähiten meillä töitä tekivät ihmiset, jotka eivät sähköpostiin koskeneet välttämättä kirveelläkään. Eivätkä puhelimeen. Työntekijä saa ihan varmasti lintsattua jos haluaa ilman että sähköpostin käyttöä valvotaan tai rajoitetaan. Jos halutaan täydellisesti kontrolloida sitä että työntekijä tekee työaikana 100% töitä eikä yhtään mitään muuta niin sitten eletään jo melkoisen kammottavia aikoja. Vessakäyntejä voidaan ihan ekaksi ryhtyä rajoittamaan ja valvomaan ja eiköhän joku kehitä koneen, jolla pystytään tarkistamaan että ajattelee vain työasioita eikä mieti "turhuuksia".

Kyllä ihmisen työmotivaation täytyy lähteä positiivisista asioista eikä lukemattomista ja supertiukoista rajoituksista.

Posted by: smiral ([info]smiral)
Posted at: 17. elokuuta 2006 09:37 (UTC)

Kuten esimerkiksi Talentum kirjoittaa, oikeusministeriön lainvalmisteluosasto pitää tätä esitystä perustuslain vastaisena. Uskoisin, että tämän lain läpimenoon on melko pienet mahdollisuudet.

Huolestuttavaa on tietysti se, että tällaista ylipäätään esitetään.

Posted by: Sarin ([info]arye_sarin)
Posted at: 17. elokuuta 2006 09:48 (UTC)
Journal writing

Näin jälkeenpäin tuli muuten mieleen, että olikohan sekään edes laillista että meitä vaadittiin pitämään omat kännykkämme täysin poissa päältä (äänettömyys ei riittänyt) työaikana? Harva sitä totteli, koska työpuhelinta ei yksityisasioihin saanut käyttää ja esim. pienten lasten vanhempien on oltava tavoitettavissa jos vaikka napero sairastuu päiväkodissa tms.
Meillä ei sentään tarvinnut leimata itseään pois työpaikalta kun meni vessaan, jossain sekin kuulemma (olettaisin että tämä ei ole kaupunkitarina) on jo tapa.

Posted by: smiral ([info]smiral)
Posted at: 17. elokuuta 2006 12:42 (UTC)

Myös Tradenomiliitto on hermostunut lakiesityksestä, ja Jyrki Kasvi kirjoittaa kovin sanoin lakimuutoksesta.

Näyttää siltä, että tämä lakimuutosehdotus ainakin aiheuttaa paljon keskustelua, eikä sitä pystytä viemään kaikessa hiljaisuudessa eteenpäin.

Posted by: jive75 ([info]jive75)
Posted at: 18. elokuuta 2006 11:14 (UTC)
Labra1

Itseäni hämmästyttää eniten se, miksi työmarkkinajärjestöistä ainoastaan AKAVA vastustaa esitystä. En ymmärrä miten SAK ja STTK voivat pitää asiaa myönteisenä.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 18. elokuuta 2006 15:03 (UTC)
Miten laajoista oikeuksista oikein on kyse?

Aluksi pari lainausta sanomalehdistä. Relevantit kohdat korostettu.

Uutislehti 100 18.8.2006 sivu 8:
[Ensimmäinen kappale]"Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd.) aikoo pyytää oikeuskanslerilta kannanoton sähköisen viestinnän tietosuojalakiin kaavaillusta muutoksesta, joka antaisi työnantajille joissain tapauksissa oikeuden seurata työntekijöiden sähköpostiliikennettä."

[Viimeinen kappale]"Lakimuutoksella mahdollistettaisiin se, että eräät huippututkimuksesta riippuvaiset yritykset voisivat tietyin tiukoin ehdoin käsitellä yrityksen koneelta lähetettyjen sähköpostien tunnistamistietoja. STT"

Metro 18.8.2006 sivu 2:
[Ensimmäinen kappale identtinen Uutislehti 100:n ensimmäisen kappaleen kanssa.]

[Viimeinen kappale]"Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut sähköisen viestinnän tietosuojalakiin muutosta, jolla mahdollistettaisiin se, että eräät huippututkimuksesta riippuvaiset yritykset voisivat tietyin tiukoin ehdoin käsitellä yrityksen koneelta lähetettyjen sähköpostien tunnistamistietoja. Ministeriö pyysi esityksestä lausunnot keväällä. STT"

Tästä herääkin kysymys, että kuinka laajat oikeudet esitys on sallimassa? Antaako se työnantajalle oikeuden työsähköpostista lähetettyihin sähköposteihin, kaikkiin työnantajan (tai työnantajan internet palvelun tarjoajan) lähtevän postin palvelimen kautta kulkeneisiin sähköposteihin vai todellakin kaikkiin sähköposteihin, jotka on lähetetty työnantajan koneelta riippumatta siitä mitä sähköpostipalvelua on käytetty? Eli toisin sanoen, salliiko esitys työnantajan vaatia sähköpostiviestien tunnistamistietoja esimerkiksi työntekijän kotisähköpostin tarjoajalta, jos ko. työntekijä on työnantajan koneelta lähettänyt kotisähköpostinsa kautta sähköposteja?

Lisäksi voisi olla kiinnostavaa tietää mainitaanko esityksessä nimelta "eräät huippututkimuksesta riippuvaiset yritykset" vai tarjoaako esitys tälle jonkinlaisen määritelmän. Jos yritykset mainitaan nimeltä, niin silloin seurantaoikeuden antamiseen/poistamiseen tarvittaisiin kai lakimuutos, mutta jos esitys vain mainitsee "huippututkimuksesta riippuvaiset yritykset" niin silloin asiasta pahimmillaan riideltäisiin oikeudessa?

Miska

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 18. elokuuta 2006 19:36 (UTC)
Re: Miten laajoista oikeuksista oikein on kyse?

Liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta löytyy seuraava tiedote asiasta:

"Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut sähköisen viestinnän tietosuojalakiin muutosta, jolla mm. mahdollistettaisiin se, että eräät yhteisötilaajat eli esimerkiksi huippututkimuksesta riippuvaiset yritykset voisivat tietyin tiukoin ehdoin käsitellä yrityksen koneelta lähetettyjen sähköpostien tunnistamistietoja. Ministeriö pyysi esityksestä lausunnot keväällä."

Tunnistamistietoihin on toisaalla luettu kuuluvaksi lähettäjän ja vastaanaottajan lisäksi myös otsikkorivi, jonka ainakin minä luen jo melko lailla henkilökohtaiseksi asiaksi. Tässä tiedotteessa puhutaan yrityksen koneesta, jonka siis inhottavasti voisi lukea koskevan kaikkea liikennettä, mutta tätä on tuskin tarkoitettu. Toisaalta privaattiliikenteen hoitaminen vaikkapa webmaililla on taas omanlaisensa tietoturvariski. Minua mietityttää myös esimerkiksi töistä käyttöön saadut kannettavat, joita käytetään myös työajan ulkopuolella. Mitä niillä saa tehdä ja kuka valvoo ja miten.

Yritysten asemasta en osaa valitettavasti sanoa. Hallituksen esitykset eduskunnalle ovat sitten perusteluineen jo verkossa, mutta näitä ei vielä ole.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 19. elokuuta 2006 08:32 (UTC)
Re: Miten laajoista oikeuksista oikein on kyse?

Lakiehdotus koskee kaikkia yhteistötilaajia, siis yrityksiä ja yhteisöjä, jotka esimerkiksi ylläpitävät omaa sähköposti- tai tai puhelinjärjestelmäänsä (yrityksellä on esimerkiksi oma puhelinkeskus). Toisin kuin LVM:n tiedotuksesta voisi päätellä, lakiehdotus ei rajoitu vain sähköpostiin.

Lakitekstiä ei myöskään mitenkään ole rajattu "huippututkimuksesta riippuviin yrityksiin". LVM:n tiedotus siis maalaa tässäkin täysin erilaisen kuvan kuin ehdotettu lakiteksti. Oikeusministeriön lainvalmisteluosastun tulkinnan mukaan lakia voisi yhtä hyvin käyttää esimerkiksi eduskunnan tai minkä muun tahansa julkisen tai yksityisen yhteisön viestinnän seuraamiseen.

(Keräsin julkisesti saatavana olevat viitteet, mukaanlukien ehdotettu lakiteksti perusteluineen, Effin blogiin,
http://www.effi.org/blog/kai-2006-08-17.html )

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 22. elokuuta 2006 10:58 (UTC)
Re: Miten laajoista oikeuksista oikein on kyse?

Viikonloppu meni Finnconissa ja palasin tähän virtuaalimaailmaan vasta nyt. Hyvä linkkiluettelo ja yhteenveto aiheesta joka tapauksessa, kiitoksia.

EFFI on tuttu paremman puoliskon jäsenyyden kautta. On hyvä, että on tällainen ruohonjuuritason väki kertomassa, mitä eri säätelykeinot tietoyhteiskunnan arkipäivässä todella vaikuttavat. Kansalaisen sähköisen vapauden vahtikoira (jos ilamus sallitaan) on tarpeen, kun esimerkiksi medioissakaan ei tunnu olevan tarpeeksi nykyajan osaamista eri hankkeiden kyseenalaistamiseen. "Valitettavasti" EFFIä tarvittaneen siis myös jatkossa, oli lopulta asioista samaa mieltä tai ei. Useammin olen samaa kuin eri mieltä.

9 Lue kommentteja