marisaario [userpic]

Ainakin kerran esitetyt kysymykset ydinvoimasta, kirkosta jne.

Sain tiukan kysymyspatteriston sähköpostissa. On niitä tippunut muutenkin, mutta tässä oli hyviä pointteja, jotka tarkentavat erilaisia kantojani. Jos ne ovat askarruttaneet yhtä, saatavat mietityttää toistakin. Lyhentelin hiukan kysymyksiä ja vastauksia tähän. Aiheet vaihtelevat eläkesäästämisestä ydinvoiman kautta heteroiden oikeuksiin, kirkon ja valtion eroon sekä nettisensuuriin.

1) Hesarin vaalikone kysyi seuraavaa: "Vapaaehtoisia eläkevakuutuksia tuetaan nykyisin veroedulla. Pitäisikö eläkesäästämisen veroetu laajentaa myös muihin säästötapoihin kuten osakkeisiin, rahastoihin ja talletuksiin?". Vastasit kyllä, mutta perusteluissa puhuit kuitenkin yhteisvastuusta. Kysymys koski tätä ristiriitaa.

Vastaukseni vaalikoneessa ei tosiaankaan ole järin yksiselitteinen, joskaan sitä ei ole kysymyskään. Ymmärsin asian niin, että tulisiko kaikkia yksityisen eläkesäästämisen muotoja kohdella keskenään tasaveroisesti ja olin sitä mieltä. Nythän eläkevakuutuksella on erityisasema esimerkiksi rahastoihin ja talletuksiin nähden. Joten eri yksityiset säästömuodot tulee saattaa keskenään samanarvoisiksi ja siitä olen samaa mieltä.

Mutta kokonaisuudessaan eläkesäästämistä ei tulisi painottaa yksityiseen vaan yhteisvastuuseen. Esimerkiksi Yhdysvalloista löytyy surullisia esimerkkejä yksityisen eläketuen romahtamisesta seuranneista inhimillisistä tragedioista. Eläketaakka siis tulisi hoitaa yhteisöllisesti. Mutta jos ja kun yksityistä säästämistä jollain tavalla tuetaan, tulisi sen koskea yhdenmukaisesti kaikkia menetelmiä.

2) Miten toteuttaisit nykyisen kodinelektroniikan kierrätysmaksut? Nykyinen malli on siirtänyt kierrätyskulut suoraan kuluttajalle eikä motivoi yrityksiä valmistamaan ekotehokkaampia tuotteita.

Säilyttäisin nykyisen kierrätysjärjestelmän mutta ottaisin käyttöön valkoisesta kodinkonekannasta tutun energialuokituksen myös viihde-elektroniikalle. Viime kädessähän kuluttaja maksaa aina ja kaikesta, siitä kun tuottaja tekee ympäristöraportin tai siitä että hän kehittää uudenlaisia laitteita.

3) Ydinvoiman rakentamisluvista päättää eduskunta; eduskunnalla on myös täydet valtuudet panostaa haluamissaan määrin järkevämpiin energiamuotoihin esimerkiksi verotuksen keinoin. Kuitenkin esität vaalikoneessa väitteen "lisäksi meillä ei ole varaa tuudittautua vuosikymmeniksi ajatukseen, että voimme elää yhtä huolettomasti tuhlaillen kuin ennenkin." Oletko siis sitä mieltä, että kansanedustajat ovat niin tyhmiä, että tuolla tavoin tuudittautuisivat?

Eivät tyhmiä, mutta lujasti konservatiivisia ja lyhyen tähtäimen eduissaan kiinni. Nyt ehkä alkaa mennä läpi ajatus, että ilmastonmuutoksen ehkäiseminen nyt maksaa prosentin BKT:stä mutta tekemättömyys paljon enemmän. Silti puhutaan ydinsähkön halvasta hinnasta ja halvan sähkön välttämättömyydestä suomalaisen talouskasvun ja nykyisen kaltaisen teollisuuden säilymiseksi. Eli business as usual on tavoiteltu olotila uuden luomisen sijaan.

4) Haluat, että  "Oikeuden adoptioon ja avioliittoon tuleekin olla samanlainen niin homo- kuin heteropareilla." Aiotko ajaa myös heteropareille yhtäläisiä oikeuksia kuin homopareilla jo on? Heterojen ainoa vaihtoehto on avioliitto, joka kuitenkaan ei ole puitteiltaan sama kuin rekisteröity suhde.

Ihanne tietysti olisi, että kaikki täysi-ikäiset kansalaiset voisivat mennä naimisiin tai rekisteröidä suhteensa kenen kanssa haluaisivat. Heteroidenkin oikeuksissa on runsaasti korjattavaa, mm. miesten asema huoltajuuskysymyksissä ja avoliitossa syntyneiden lasten pakollinen tunnustusprotokolla. Oikein ideaalissa maailmassani perhe voisi olla vaikka kolmen tai neljän aikuisen yksikkö, joka rekisteröisi keskinäiset perintö-, elatus- ja muut siteet. Käytännössä ns. kolmi- ja neliapilaperheitä on jo, kun miespari luovuttaa spermaa naisparille ja haluaa olla läsnä syntyville lapsille. Mutta oman vakaumukseni mukaan homoparien oikeuksista puhuminen on hyvä askel poispäin biologiasta ja kohti sosiaalista perhesuhteiden määrittämistä.

5) Miksi haluat pitää evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon nykyisessä erikoisasemassaan? Mikä erottaa ne muista uskontokunnista? Miksi osalla uskonnollisista ryhmittymistä tulee olla erioikeuksia?

Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon erikoisasema on historiallinen eikä minun nähdäkseni nykymaailmassa korjattavissa ilman että (kirjaimellisesti) lapsi menee pesuveden mukana. Kirkko kyllä kerää veroja yhteisöverojen kautta myös kirkkoon kuulumattomilta. Varoillaan se kuitenkin tuottaa monia sosiaalisia palveluja halvemmalla kuin yhteiskunta itse pystyisi, kiitos valtavan vapaaehtoistyön ja oman varainkeruun. Kirkkoon kuulumatonkin hyötyy kirkon luomasta yhteiskuntarauhasta ja sosiaalisesta työstä mm. alkoholistien päivätoiminnasta ja ruokapankeista. Tunnen kirkkoon kuulumattomia, joille ainoa paikka päästä selvittelemään matalalla kynnyksellä perheongelmiaan on ollut perheasiain neuvottelukeskus. Myös monet AA-ryhmät ovat seurakuntavetoisia. Lisäksi historiallisista syistä käytännössä koko historiamme on sidoksissa kirkolliseen perintöön ja kirkko hoitaa tätä kulttuuriperintöä valtiolle huomattavan edullisesti.

Moraalisesti voisin siis purkaa erityisaseman, mutta realistisesti en usko, että meillä on siihen mitenkään varaa. Saan kyllä näppylöitä kirkon joidenkin edustajien ahdasmielisyydestä, joten pyrin osaltaan vaikuttamaan siihen sisältäpäin mm. tukemalla Tulkaa kaikki -liikettä. Muille uskonnollisille yhteisöille voisin kyllä myöntää nykyistä enemmän valtuuksia suorittaa ihmiselämään liittyviä rituaaleja.

6) Haluat korvata uskonnonopetuksen kouluissa yhteisellä katsomusaineella, mutta kuitenkaan et halua poistaa kouluista uskonnollisia juhlallisuuksia. Mistä tämä ensi katsomalla ristiriitainen kanta?

Koulujen uskonnonopetus ei nykyiselläänkään saa olla tunnustuksellista, joten sen voisi minusta hyvin muuttaa rehdisti elämänkatsomustiedoksi ja eri uskontojen taustaa valottavaksi oppiaineeksi.

Sen sijaan pidän pyrkimystä äärineutraaliin ja historiattomaan koululaitokseen pelottavana. Koska historiamme ja maailmankuvamme edelleen paljossa nojaa luterilaisuuteen, kuuluu yleissivistykseen antaa lapsille taustatiedot asiasta. Kansalliseen perinteeseen kuuluvilla juhlilla tämä sivistys rakentuu luontevasti, mutta samalla tavoin kouluvuodessa voisi ja tulisi ottaa huomioon myös muiden uskontojen juhla-aikoja.

Yleensähän ongelma ei opettajatuttujeni mukaan ole lapsilla vaan lasten vanhemmilla. Uskontoa ei tule koulussa tarjota ainoana oikeana totuutena, mutta sen ymmärtäminen ja turvallinen tutustuminen esimerkiksi koulujen juhlien kautta tarjoaa minusta parhaan pohjan historian ymmärtämiseen ja omiin vapaaehtoisiin arvovalintoihin. Jossain taannoisessa Tiede-lehdessä oli juttu siitä, että osalla ihmisistä on tarve uskoa. Tämä tarve tuppaa täyttymään hömpällä tai toisella ja niinpä koulussa tarjottu uskonnollinen sivistys kaikista eri vaihtoehdoista sekä elämysten "maisteleminen" voisi olla omaa kriittisyyttä kehittävää ja arvovalintoja kirkastavaa.

7) Mitä tekisit tekijänoikeuslaille?

Ottaisin ja työn... no, olkoon ja jääköön sanomatta. Ihanne olisi suurremontti, joka tehtäisiin enemmän kuluttajien oikeuksia kunnioittaen ja vähemmän tuottajaportaan isojen pelureiden ehdoilla. Nyt tosin kopiointisuojausfarssi on tekemässä itseään tarpeettomaksi, kun suojauksista ollaan luopumassa. Valitettavasti toisella kädellä ollaan laajentamassa lakia entisestään. Tästä voisi kirjoittaa romaanin, mutta sanotaan nyt lyhyesti, että symppaan aika lailla EFFI:n kantoja ja luen huolella kaiken, mitä Jyrki Kasvi aiheesta kirjoittaa.

8) Eräänä päivänä poliisit ilmaantuvat ovellesi ja pidättävät sinut epäiltynä lapsipornon hallussapidosta. Käy ilmi, että palveluntarjoajien ylläpitämät lapsipornosuodattimet ovat havainneet, että olet vieraillut lapsipornosivuilla. Menetät työpaikkasi sekä maineesi jo ennen kuin oikeudenkäynnissä käy ilmi, että lapsipornosuodatin on vain havainnut sinun selanneen www:stä erään kiinalaisen kansalaisoikeusjärjestön sivuja. Pahaksi onneksesi kyseiset sivut sijaitsivat palvelimella, jolla on myös lapsipornoa. Sinut vapautetaan syytteistä. Kysymys: miksi tällainen on Suomessa mahdollista? Onko tämä hyvä vai haluatko tilanteeseen muutoksen?

Lapsipornokysymys oli aika provokatiivinen. Lisäksi tämä merkintä aiheuttaa sen, että alan saada blogiini hittejä paikoista, joista en olisi kauhean kiinnostunut. Tosin olen jo muutenkin toivoton tapaus, sillä vierailen työn puolesta tällä hetkellä useinkin PORNaisten kunnan nettisivuilla (mielenkiintoinen siirtoviemärihanke rakenteilla) ja samaten OsuuSPANKissa, muutamia mainitakseni. Piti kirjoittaa aiheesta taannoin enemmänkin, kun kulttuuriministeri ehdotteli kirjastoille sensuuriohjelmia, jotka tietysti valmistaa yksityinen kaupallinen toimija omien intressiensä mukaan.

Tuollainen netin kyttääminen on naurettavaa, se ei ota kiinni yhtään oikeaa (riittävän fiksua) rikollista, vahingoittaa vakavasti ihmisten yksityisyyden suojaa eikä lisää millään tavalla lasten turvallisuutta. Kyllä lapset pitää suojata nettiasioissa hyvällä vanhemmuudella eikä salaisilla suodattimilla. Ei tässä missään Pohjois-Koreassa sentään asuta.

Comments

Posted by: Twin Double ([info]twindouble)
Posted at: 14. maaliskuuta 2007 20:58 (UTC)
Baby Liquorice

Hyvin vastaat kysymyksiin, vaikken ihan kaikesta olekaan samaa mieltä. Toivotan sinulle ja edustamallesi puolueelle roimasti menestystä sunnuntain koitoksessa!

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 06:22 (UTC)

Kiitoksia. Jännää tästä tulee. Nälkä on kasvanut syödessä ja jokaisen kannatuksenosoituksen myötä. Koetan saada pidetyksi kuitenkin edes toisen jalan maassa, että olen kuitenkin ensikertalainen. Yllättävän hauskaa, mielekästä ja raskasta tämä on ollut ja nyt olen jo varma siitä, että jos puolue suo, niin näissä merkeissä tavataan neljän vuodenkin kuluttua.

Posted by: Tero Ykspetäjä ([info]teroyks)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 07:28 (UTC)

Nyt tosin kopiointisuojausfarssi on tekemässä itseään tarpeettomaksi, kun suojauksista ollaan luopumassa.
Cd-levyissä ehkä. Dvd-levyissä on edelleen kaikissa automaattisesti kopiosuojaus. Tulevissa hd-dvd- ja blue ray -levyissä sitäkin kovempi. HDTV tuo tullessaan automaattisesti kopiosuojauksen digitaaliseen kuvasignaalin siirtoon. Windows Vistassa on rajut käytönrajoitusjärjestelmät, jotka tekevät oheislaitteiden yhdistelemisestä yhtä tuskaa ja avoimien ohjaimien kehittelystä pahimmassa tapauksessa täysin mahdotonta. Ja verkkokaupasta ostettua musiikkia on edelleen luvatonta siirtää uuteen muotoon jos esimerkiksi ostaa toisenmerkkisen soittimen (ilman äänenlaatua huonontavia välivaiheita).

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 10:57 (UTC)

Täysin totta tuo. Julkisuudessa on puhuttu eniten nimenomaan ääniteteollisuudesta ja cd-levyistä, joiden elinkaari alkaa varmaan muutenkin olla lopuillaan. Tai no, elinkaari tuntuu olevan suhteellinen käsite, kaikki VHS-kasetit kävivät tässä taannoin kirppiksellä kaupaksi, kun hinta oli riittävän edullinen, eli joku niitäkin vielä hankkii.

Farssilla tarkoitin sitä, että ensin taho ajaa vimmaisesti läpi suojausta lakiin ja kun laki on hädin tuskin voimassa, systeemistä luovutaan. Järjestelmät kehittyvät koko ajan nopeammin kuin lait, eivätkä lakeja lobbaavat taloudelliset intressitahot nähtävästi kykene arvioimaan edes oman liiketoimintansa kehitystä.

Uusimmassa MikroPC-lehdessä oli sähköisistä kirjoista ja kirjastotoiminnasta sekä tekijänoikeuksien vaikutuksesa siihen. Jälleen uusi ala, jossa lainsäädäntö voi hankaloittaa valtavasti kehitystyötä.

No, tämä ei tainnut olla millään tavalla koherentti vastaus. Vaalien läheisyys alkaa tuntua ja olisi miljoona asiaa kirjoitettavaksi. Lyhyesti: olet oikeassa.

Posted by: Tero Ykspetäjä ([info]teroyks)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 11:08 (UTC)

Juu, olen samaa mieltä, että "farssi" on tässä yhteydessä sopiva sana kuvaamaan lobbareiden (ja myös valitettavan useiden kansanedustajien) toimia. Siksi on hyvä, että asiaan otetaan kantaa, ja halusinkin kommentillani vain tuoda esiin, että tarve nostaa asiaa esille (kuten mm. sinä olet hyvin tehnyt) on jatkossakin ajankohtainen.

Posted by: Twin Double ([info]twindouble)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 07:33 (UTC)
Animals - värikäs hiirilauma

Lisäisin yhden kysymyksen. Mikä on kantasi maamiinakysymyksessä ja mitä mieltä olet esitetystä korvaavasta vaihtoehdosta?

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 11:03 (UTC)

Maamiinojen suhteen luin aiemmin aiheesta enemmän enkä silloinkaan vakuuttunut niiden välttämättömyydestä. Mikä on se pakottava poikkeuksellisuus, joka tekisi meistä yhden niistä maailman harvoista pakollisista käyttäjistä? Itärajamme ei riitä selitykseksi, aika monella maalla on vielä vaarallisempi raja. Siinä hypoteettisessa tilanteessa että miinoja jouduttaisiin käyttämään, olisimme sen jälkeen samassa tilanteessa kuin ne kaikki maat, joiden maaperä on kylvetty täyteen miinoja ja vuosia aiemmin päättynyt sota edelleen tappaa ja rampauttaa. Idealistista on minusta myös puhe siitä, että me käyttäisimme niitä miinoja vastuullisesti mutta ne muut eivät. Saman sanoisi jokainen kansakunta.

Korvaavaan vaihtoehtoon en ole riittävästi ehtinyt perehtyä, en siis sano toistaiseksi mitään.

Ikoni jotenkin sopii aiheeseen. Hiirihyökkäys :)

Posted by: Twin Double ([info]twindouble)
Posted at: 16. maaliskuuta 2007 05:47 (UTC)

Tiedoksi, että kuorma-ammukset ja rypälepommit efektiivisesti miinoittavat kohdealueen siten, ettei äärimmäisen herkkien räjähteiden sijainnista ole mitään tietoa. Lisäksi ne ovat perin kalliita. Tämä tieto on peräisin alan asiantuntijalta.

Posted by: Sarin ([info]arye_sarin)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 07:59 (UTC)
Eorling horse

Kiitos vastauksista, vaikka osa olikin mulle jo selvää pässin lihaa.

Yhteen vaalikoneen (en muista mikä enkä sitä nyt tähän hätään löytänyt) kysymykseen haluaisin hiukan selvennystä jos vain ehdit vastamaan. Kysymys oli valtion rahojen käyttämisestä yksityisen terveydenhuollon tukemiseen ja olit vastannut suunnilleen niin että valtion tulisi käyttää rahansa vain julkisen puolen terveydenhoitoon.

Selityksessä puhuit kuitenkin vähän toisella tapaa eli keskityit lähinnä siihen miten julkista terveydenhuoltoa tulisi tehostaa. Mutta jos tämä ihannetilanne ei onnistu eli julkinen puoli toimii ainakin osittain yhtä huonosti kuin nyt ja joissain tilanteissa on pakko mennä yksityiselle ettei oma tai läheisen terveys vaarannu koska ei ole varaa jonottaa hirvittävän kauan. Pitäisikö mielestäsi tässäkin tapauksessa valtion tukea ottaa pois yksityiseltä puolelta vai ainoastaan jos julkinen terveydenhuolto saadaan ensin kondikseen?
Toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa....: )

Posted by: marisaario ([info]marisaario)
Posted at: 15. maaliskuuta 2007 11:21 (UTC)

Julkinen terveydenhuoltommehan on maailman mittakaavassa tehokasta. Siihen menee 7-8% BKT:stä kun esim. USA:ssa lukema on kaksinkertainen (ja puhutaan siis pelkästään julkisesta).

Tästäkin pitäisi kirjoittaa pitkät pätkät, koska lyhyt vastaus kärjistää. Otan kuitenkin riskin. On tietysti inhimillinen katastrofi, jos joku kuolee julkisen puolen hoitojonoon tai vaiva pahenee. Mutta minusta asia ei ratkea laittamalla rahaa yksityisten hoitojen ostamiseen. Koska yhteistä rahaa voidaan lisätä järjestelmään vain tietty määrä, pitää päättää, satsataanko se julkisen vastaanoton järjestämiseen vai yksityisten tukemiseen. Omien tietojeni pohjalta laittaisin sen julkiselle sektorille, koska sinne kaikilla jonossa olevilla on varaa päästä. Vaikka yksityistä tuettaisiin kuinka, kaikilla ei ole sinne varaa mennä. Edes hengenhädässä.

Tietysti julkinen voi ostaa yksityiseltä erikoispalveluja tai sesonkiapua. Julkisen sektorin älyttömyyksiä tulee perata. Otetaan esimerkiksi neljä toimenpidettä.
1) Julkisen puolen lääkärit eivät enää kirjoita lyhytaikaisia sairauslomatodistuksia. Koska työnantajat vaativat, että paperissa pitää olla lääkärin eikä hoitajan nimi, tähän kuluu muistaakseni neljännes terveyskeskuslääkärin arjesta.
2) Plussakortistani voi lukea kaikki ostokseni. Miksi ihmeessä Kela-kortistani ei voi lukea lääkkeitäni ja aiempia diagnoosejani? Asiakkaan suostumuksella yhdistetään tietokantoja ja tehdään puoliälykkäitä järjestelmiä, jotka esimerkiksi hälyttävät epäilyttävistä lääkeyhdistelmistä.
3) Aletaan ulkoiluttaa vanhuksia. Tavalla tai toisella taataan laitoksissa ja kodeissa asuville vanhuksille kuntoutusta ja ulkoilua. Lääkekulut ovat koekiluissa romahtaneet.
4) Vähennetään sairaalainfektioita. Ei potilaita ylipaikoille ja satsauksia hygieniaan kaikilla tasoilla.

En usko, että terveydenhuollon ongelmaan on nappiratkaisua. Mutta minun suuntaviivani on panostaa julkiseen (jotta sinne pääsisi kun on tarpeen), lisätä ennaltaehkäisyä ja koettaa tehdä tyhmiä kysymyksiä (kuten nuo neljä ehdotustani).





10 Lue kommentteja